Hét thema van nu


Wie regelmatig interviews met ondernemers en managementgoeroes leest, wéét dat het geven en kweken van vertrouwen onmisbaar is voor het succes van een organisatie. Omdat het altijd leuk blijft om citaten van een ander te lezen – inderdaad, al helemaal als ze bekend zijn! – hebben we er hieronder een aantal ervan verzameld met betrekking tot vertrouwensmanagement. Schroom niet ons te mailen als u ergens anders nog een goede leest. Daar vullen we deze lijst graag mee aan.

“Allen zijn we op zoek naar geluk in ons dagelijks leven en werk. Problemen in relaties, werk en gezondheid kunnen echter voor obstakels zorgen.”
Bert-Jan van der Mieden, auteur van het boek “De mens in de 21e eeuw”, een lees-, studie- en werkboek met vragen, oefeningen en concrete handvatten voor directe toepassing in leven, wonen en werken. Hierdoor leren mensen volgens Van der Mieden zichzelf te zijn, hun kansen en talenten optimaal te benutten en gelukkiger te zijn in het leven.

"De cellen waren eigenlijk volledig zelfstandige winkeltjes, die zelf rechtstreeks zaken deden met de klant en zich ook konden aanpassen aan de locale omstandigheden. De essentie is dat je de beslissingsbevoegdheden en de vrijheid om geld te besteden op een laag niveau in de organisatie legt. Niet gemakkelijk, want je moet vertrouwen geven. Dat staat haaks op de manier waarop veel organisaties zijn gebouwd: op wantrouwen, angst en dwang. Denk aan het verhaal van de man die voor zijn baas een bruin broodje met oude kaas en een beetje sla moet halen. Hebben ze alleen witte broodjes en belegen kaas, en geen sla. Dus die man komt terug bij de baas met lege handen. Niets gekocht, want dan deed hij in ieder geval niets fout!"
Wijlen Eckhart Wintzen (BSO en Ex’Tent) over zijn veelgeroemde cellentheorie die steunde op vertrouwen.

“Zonder vertrouwen is visie betekenisloos.”
Dr. Robert Rosen, Amerikaanse managementgoeroe en psycholoog.

“Op dit moment wordt in slechts vijf procent van de bedrijven het vertrouwen gemeten. Ik voorspel dat over tien jaar tachtig procent van de bedrijven dit soort metingen uitvoert. Vertrouwen is een belangrijk managementinstrument. Als je erin slaagt om het niveau van vertrouwen in je organisatie te verhogen, heeft dat positieve invloed op andere aspecten van de bedrijfsvoering.”
Stephen M. R. Covey (de ‘zoon van’), managementauteur.

"Techniek en technologie zijn belangrijk, maar vertrouwen is het thema van dit decennium."
Tom Peters, managementgoeroe